Samorząd województwa łódzkiego zapowiada poprawę dostępności informacji o rozkładzie jazdy autobusów dowożących do stacji kolejowych. Mowa tu o liniach, które funkcjonują dzięki wsparciu z rządowego FRPA. Nie są one bezpośrednio włączone do systemu taryfowego i rozkładowego ŁKA.
Od 2019 r. samorząd województwa łódzkiego uruchamia szereg linii dotowanych z powołanego przez rząd PiS Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Większość z nich rozpoczyna się przy stacjach kolejowych obsługiwanych przez ŁKA. 42 trasy nie zostały jednak włączone w system taryfowy i rozkładowy regionalnego przewoźnika, a zasady odprawy podróżnych różnią się od tych stosowanych na dziewięciu odcinkach, na których kursują autobusy Kolejowej Komunikacji Autobusowej (KKA) Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Trudno skorzystać z autobusu, jeśli się o nim nie wie
Istotnym problemem jest przy tym dostęp do rozkładów jazdy. Danych dotyczących marszałkowskich autobusów nie znajdziemy bowiem w kolejowych wyszukiwarkach (PKP PLK wprowadzają tam informacje tylko o połączeniach realizowanych wzdłuż nieczynnych odcinków sieci kolejowej), a poszczególni przewoźnicy obsługujący trasy na zlecenie UMWŁ mają różną politykę informacyjną. Nie wszystkie połączenia znajdziemy zatem w popularnych portalach z rozkładami autobusów regionalnych, a podróży nie zaplanujemy, korzystając choćby z map Google zawierających komplet rozkładów autobusów dowozowych ŁKA.
– Obecnie rozkłady jazdy są dostępne na stronie internetowej UMWŁ – podkreśla Departament Prawno-Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Ich forma jest jednak dość niewygodna: pasażerowie mogą jedynie pobrać skany tabelarycznych rozkładów bądź pliki z tabelami w formacie xls. Na liście tras nie znajdziemy choćby kompletnego wykazu miejscowości, przez które przebiega dana linia, trudno więc zorientować się, który z plików dotyczy potencjalnie dogodnego połączenia.
Przełom w szóstym roku funkcjonowania systemu?
Wkrótce ma się to jednak zmienić. – W przygotowaniu jest wprowadzenie rozkładów jazdy innych [niż ŁKA] przewoźników [realizujących przewozy] finansowane lub współfinansowane przez UMWŁ do ogólnodostępnych wyszukiwarek – zapowiedział samorząd. Nie sprecyzował przy tym, gdzie dokładnie pojawią się dane o czterdziestce linii FRPA.
Decyzja samorządu o poszerzeniu dostępu do rozkładów może okazać się kluczowa dla wzrostu popularności połączeń. Dziś trudno jest bowiem znaleźć komplet danych o kursach, jeśli wcześniej nie ma się świadomości ich istnienia. Po ponad pięciu latach od inauguracji przewozów na pierwszych przeszło 20 liniach wciąż nie znamy jednak daty wprowadzenia godzin odjazdów do poszczególnych serwisów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.